در ابتدا اگر ممکن است به طور مختصر بفرمایید منظور از جلوه‌های بصری چیست؟ چه مجموعه‌ عناصری را شامل می‌شود و در پایپلاین تولید محصولات بصری در کدام بخش قرار می‌گیرد؟

جلوه های بصری هر نوع فعالیت بر روی تصاویر متحرک ثبت شده است که منجر به تغییر کمی یا کیفی در آن تصویر گردد. این تغییرات در سه دسته اصلاح، ترکیب و خلق قرار می‌گیرند. آنجا که تصویر اولیه تحت تغییراتی از لحاظ مختصات خود قرار می‌گیرد اصلاح شده است. وقتی دو تصویر یا بخش‌هایی از دو تصویر با یکدیگر در هم آمیخته می‌شوند ترکیب حاصل شده و هنگامی که تصویری از ابتدا در نرم افزارهای دیجیتال ساخته و پرداخته می‌شود خلق رخ داده است.

در مورد تفاوت کاربردهای جلوه‌های ویژه و جلوه‌های بصری اگر ممکن است توضیح دهید. اساسا در چه قسمتی‌هایی بهتر است از جلوه‌های بصری و در کدام بخش ها بهتر است از جلوه‌های ویژه استفاده شود؟

جلوه‌های ویژه و جلوه‌های بصری ارتباطی از لحاظ ماهیتی با هم ندارند و فقط شباهت اسمی آنها منجر به خطایی اسمی و رایج گردیده است. جلوه‌های ویژه کلیه فعالیت‌های فیزیکی یا شیمیایی در زمان تولید در مقابل دوربین است و با خاتمه فیلمبرداری پایان می‌یابد. اما جلوه‌های بصری فرآیندی مشابه خود فیلم سازی یا دقیقتر مشابه تولید انیمیشن است که در پیش تولید شروع شده و تا پایان مراحل پس تولید ادامه می‌یابد. پس در هیچ کجا جلوه‌های بصری را با جلوه های ویژه نمیتوان مقایسه یا جایگزین نمود. البته امروزه در سینمای پیشرو تقریبا کلیه دست آوردهای جلوه‌های ویژه توسط جلوه های بصری قابل تولید است و بیشتر به لحاظ سرعت بالا و قیمت پایین به جلوه‌های ویژه مراجعه می‌شود. اما آنجا که دقت و کیفیت بالا مورد نظر است حرف اول و آخر را جلوه‌های بصری می‌زند.

جلوه های بصری شامل چه بخش هایی می‌شود و علاقه‌مندان به این شاخه در چه پُست‌هایی در تولید یک فیلم/گیم می‌توانند جای بگیرند؟

جلوه های بصری از لحاظ ساختار تولید بسیار مشابه انیمیشن است با تفاوت در نوع خروجی که حتما باید فتورئالیستیک باشد. مراحل طراحی در پیش تولید، استوری بورد، اسوری ریل، توسعه بصری، پره ویز و … کاملا مشابه انیمیشن است اما در بخش رندر و ارتقای بصری کاملا خاص است. علاقمندان می‌توانند تخصص های انیمیشن را با مختصات فتورئالیستیک یاد گرفته و در تیم‌های تولیدی کسب تجربه و مهارت اندوزی کنند.

با توجه به گسترده بودن شغل‌ها و پُست‌های مربوط به جلوه‌های بصری شما برای نوآموزان این حرفه چه پیشنهادی دارید؟ آیا بهتر است با هدف جنرالیست شدن برنامه‌ریزی کنند یا متخصص شدن در بخش‌های خاص؟

جنرالیست بودن یعنی آگاهی و مهارت سطحی از کل روند تولید جهت برقراری ارتباط صحیح میان اجزای تولید کننده یک اثر بصری. اما متخصص بودن در جلوه های بصری یعنی داشتن مهارت حداکثری در یکی از تخصص های تولیدی. اینکه کدام یک را به عنوان شغل انتخاب کنید کاملا بسته به علایق و روحیات شخصی دارد. به هر حال تولید یک اثر موفق و روزآمد فقط با همکاری اجزای صحیح و کارآمد امکان پذیر خواهد بود.

آیا جلوه‌های بصری در پروژه‌های سینمایی با جلوه‌های بصری در گیم متفاوت است؟

اصول جلوه های بصری همه جا یکی است اما متناسب با نوع کاربری و خروجی مورد نظر جزئیات و مختصات متفاوتی پیدا می‌کند. البته همیشه متناسب با فناوری روز، روح جدیدی در آن دمیده می‌شود.

جلوه‌های بصری  در سال های اخیر با شیبی تند در حال رشد و پیشرفت می‌باشد. در کشور ما هم در سال‌های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر شما سطح و جایگاه ما در این زمینه کجاست؟

متاسفانه جلوه های بصری در کشور ما بیشتر به ابزار کمکی در زمان تولید تبدیل شده و جایگاه اصلی خودش را که تولید متفاوت چه از لحاظ روش چه از نظر بصری است بدست نیاورده، که هر دو را مدیون عدم ارتباط با سینمای بین المللی و اقتصاد بیمار در تولیدات هستیم. تولیدی که در بازاریابی و گیشه ناموفق است امکان هزینه برای ارتقای بصری را ندارد. البته بیماری کرونا هم اخیرا بهانه خوبی برای مسئولیت گریزی مسئولان شده است.

صحبت پایانی …

در پایان ضمن خسته نباشید به دوستان، همکاران و دست اندرکاران جلوه های بصری کشور عزیزمان امید دارم که شاهد تولد استعدادهای مستقل در این عرصه بوده و بتوانیم بجای دنبال کردن نیازهای اولیه معیشتی در کشورهای بیگانه، آرزوهای متعالی خود را در کشورمان محقق سازیم.