به گزارش روابط عمومی سومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال، دبیر سومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: طبق تقسیم‌بندی جدید، جمع‌آوری آثار برگزیده، در ۵ بخش و ۱۷ رشته انجام و ۱۱ رشته از میان رشته‌ها را به عنوان رشته‌های بخش مسابقه رقابتی اعلام شد که در هر ۱۱ رشته آثار مهمی به جشنواره ارسال و این آثار توسط هیات انتخاب مورد گزینش قرار گرفت و توسط ۶ گروه از داوران نقد شد.

به گزارش روابط عمومی سومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال، دبیر این جشنواره در آیین اختتامیه گفت: جمع‌آوری آثار برگزیده در ۵ بخش دستکار دیجیتال در عکس، گرافیک دیجیتال، طراحی‌های تصویر فراکتال، نقاشی دو بعدی و سه بعدی، هوش مصنوعی و هنرهای دیجیتال بینار رشته‌ای برگزار شد.

دکتر علیرضا رزازی فر افزود: جشنواره سوم در قیمت میزگردها و سخنرانی ها تمرکز اصلی بر روی رشته های جدید و بخشی که نیاز به طرح آنها در جامعه هنری و علمی کشور بود انجام داد.

وی ادامه داد: در کنار مباحث هنری جشنواره در دو بخش ویژه به طرح مباحث مهم کشور اقدام کرد بخش اول با موضوع و هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی که ما از آن به بالندگی اجتماعی یاد می کنیم و بخش دوم که از آن با عنوان سلامت در دوران کرونا و پس از کرونا یاد می کنیم که با پیشنهاد شبکه سلامت سیمای جمهوری اسلامی به بخشهای مسابقه جشنواره افزوده شد.

دکتر رزازی‌فر اظهار داشت: از میان مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه ۵۱۳ اثر واجد شرایط شناخته شد و پس از داوری ابتدایی ۱۸۴ اثر توسط هیات انتخاب جشنواره برای حضور در بخش رقابتی پذیرفته شد که این آثار شامل ۱۷ اثر دستکاری دیجیتال در عکس، ۳۲ اثر گرافیک، ۲۶ اثر نقاشی دیجیتال، ۳۳ اثر موشن گرافیک، ۴۰ اثر انیمیشن، ۱۱۰ اثر فیلم کوتاه واجد جلوه های ویژه دیجیتال، ۷ اثر بازی ،۵ اثر طراحی وب و ۱۴ اثر ویدیو آرت است.

وی اظهار داشت: در بین بخش‌های که برای قسمت رقابتی جشنواره در نظر گرفته شده هیات انتخاب دو بخش طرح های تصویری فراکتال و طرح های نمایشی دیجیتال هیچ اثری برای ورود به جشنواره شایسته نبود. در نهایت این جشنواره با تمام مشکلات مالی و شرایط بحرانی کرونا به روشنی راه خود را یافت و این امر بیشتر از هر چیز مرهون جامعه دانشگاهی گرد آمده در حول یکی از مستعدترین دانشگاه های کشور یعنی دانشگاه دامغان بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال با تاکید بر اهمیت تاثیرگذاری هنر، اظهار داشت: امروزه هنرهای دیجیتال، فرصت‌های بیشماری برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کنند.

دکتر غفاری با بیان اینکه استفاده از زبان هنر و جلوه‌های هنری به ویژه در قالب هنرهای دیجیتال فرصت‌های بیشماری را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کند، اظهار داشت: استفاده از زبان هنر، امری است که همفکری و فعالیت‌های چندرشته‌ای و بینا‌رشته‌ای را در نزد عالمان رشته‌های مختلف در پی داشته و نیز پیوند و همگرایی با سیاست‌گزاران و مدیران اجرایی برای نیل به سیاست و برنامه‌های کارساز و مؤثر را موجب می‌شود.

وی افزود: شیوه‌ها و ساز و کارهای نوین مبتنی بر دستاوردهای حاصل از فناوری‌های دیجیتال که مبتنی بر رسانه‌های جدید و استفاده از فضای مجازی و رسانه دیجیتال است، بی‌گمان فرصت‌های تازه‌ای را در عرصه‌های مختلف در اختیار کنشگران اجتماعی و مخاطبان خود قرار می‌دهد. تا جایی که عنوان می‌شود رسانه‌های اجتماعی نوین نه تنها جهان اجتماعی کنشگران اجتماعی را نشان می‌دهند؛ بلکه بیش از پیش جهان اجتماعی آنها را تعریف می‌کنند.

دکتر غفاری همچنین اظهار داشت: این حضور و اثر در نسل‌های جدید و در جمعیت جوان نمایی بیشتری دارد و ابژه‌های مربوط به آن، به دلیل نفوذ و قدرت تسخیر بیشتر آن در زندگی روزمره جوانان، شهود بیشتری دارند. به طوری که زندگی روزمره نسل جدید را متفاوت از نسل‌های قبل ساخته است. علاوه بر این فرایند ادغام انواع رسانه‌ها و فناوری‌های نوین جهان تازه‌ای را پیشِ روی مخاطبان قرار داده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: فناوری دیجیتال رفتار و کنش را سویه‌های تازه‌ای می‌بخشد و مستلزم هنجارهای جدیدی است و برای عرصه‌های اثرگذار ظرفیت‌های تازه‌ای را خلق و قدرت جدیدی را موجب می شود.

دکتر غفاری خاطرنشان کرد: هنرهای دیجیتال، یکی از قلمروهای مهم عرصه هنر بوده و بر این مبنا است که هنر دیجیتال به رغم عمر کم آن به سرعت فراگیر و نگاه عالمان و سیاستگزاران حوزه های اجتماعی و فرهنگی را معطوف خود ساخته است.

وی افزود: در شاخه علمی آسیب‌های اجتماعی شاهد دیدگاه‌های متنوعی هستیم که با توجه به متغیرها و سازه‌های کانونی آنها می‌توان دلالت‌ها لازم را در باب سهم هنرهای دیجیتال در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ارائه داد. فرصت‌ستانی و فرصت‌دهی دو روی یک سکه در تعیین نوع کنش‌های کنشگران هستند که از این حیث هنرهای دیجیتال با توجه به مخاطب‌های به نسبت گسترده‌ای که می‌توانند داشته باشند اثرگذار هستند. سازه کانونی دیگر، میزان و تراکم تعاملات و پیوستگی‌های اجتماعی است که از این جهت هم فناوری‌های نوین ارتباطی فرصت و ظرفیت‌هایی که فراهم می‌کنند بسیار محل اعتنا و تحلیل می تواند باشد.

وی افزود: سهم خرده فرهنگ‌ها و شکل‌گیری ابژه‌های برآمده از حضور و استفاده از فضای مجازی و دیجیتال را هم نمیتوان از نظر دور داشت ودر مجموع هر کدام از موارد مطرح شده مستعد بحث و تحلیل در موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و هنرهای دیجیتال هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان گفت: خوشبختانه در سه سال اخیر در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت با حمایت سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به مثابه یک دستگاه سیاستی و اجرایی و همراهی دانشگاه‌هایی که در حوزه هنر و رسانه دانش و فعالیت‌های علمی درخور توجهی دارند سه دوره جشنواره هنر دیجیتال برگزار شد که عرصه تازه ای را پیش روی سیاستگزاران اجتماعی و فرهنگی برای استفاده از زبان و امکان هنرهای دیجیتال در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قرار داده و نیز به تقویت دانش و پژوهش و باز شدن پنجره‌های تازه در حوزه هنرهای دیجیتال کمک کرده است.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در آیین اختتامیه سومین ملی هنرهای دیجیتال گفت: نگاه وزارت علوم معطوف به رسالت دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه و استفاده از نخبگان برای ایجاد نظم اجتماعی است.

محمد هادی عسگری افزود: ضرورت گفتمان‌سازی هنرهای دیجیتال به گونه‌ای که کیفیت زندگی شهروندان از راه آگاهی‌بخشی تضمین کند و در حالی که هر روز به ویژگی‌های دنیای دیجیتال افزوده میشود باعث گره‌خوردگی هنر و فناوری می‌شود.

مهندس عسکری افزود: هنر دیجیتال عرصه نوآوری و خلاقیت است و ضرورت دارد در این دو دهه دانشگاه مبانی لازم را فراهم کند تا زمینه‌های توسعه آکادمیک این رشته فراهم شود.

وی در ادامه گفت: دومین مزیت آن صرفه اقتصادی آن است زیرا عمدتاً قالبهای کلاسیک پرهزینه هستند و در دسترس بودن هنر دیجیتال کمک می کند پیام‌های کثیری به شهروندان ارسال کنیم و مشکل کووید ۱۹ نشان داد که هنرهای دیجیتال چقدر می‌تواند به تقویت مبانی اخلاقی و ایجاد نظم و رسیدن به بالندگی اجتماعی کمک کند. در حقیقت این هنر ابزار کاملی بوده و ظرفیت فراوانی دارد و نگاه ما به این رشته از محور‌هایی است که می‌تواند بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد.

در آئین اختتامیه سومین جشنواره هنرهای دیجیتال که صبح امروز با حضور مقامات کشوری برگزار شد، برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های مختلف شناخته شده و مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش ویدیوآرت،
اثر شایسته‌ی تقدیر: جایزه نقدی و لوح تقدیر به آرزو رمضانی برای اثر کودک درون اهدا شد.
اثر برگزیده: جایزه نقدی و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به پرنیان دیناری برای اثر I Forbid You To See Me اهدا شد.

در بخش فیلم‌های واجد جلوه‌های ویژه،
اثر شایسته‌ی تقدیر: جایزه نقدی و لوح تقدیر به پارسا بزرگانی برای اثر زوزه اهدا شد.
اثر برگزیده: جایزه نقدی و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به مهتاب فرهادی برای اثر کانیبال اهدا شد.

در بخش دستکاری دیجیتال در عکس،
اثر شایسته‌ی تقدیر: جایزه نقدی و لوح تقدیر به محمدعلی ناصری برای اثر مرموز اهدا شد.
اثر برگزیده: جایزه نقدی و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به مریم فاطمی برای اثر فریاد اهدا شد.

در بخش گرافیک دیجیتال (پوستر)،
اثر شایسته‌ی تقدیر: جایزه نقدی و لوح تقدیر به مهدی امیریان برای اثر کرونا و ما اهدا شد.
اثر برگزیده: جایزه نقدی و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به فاطمه صباغ گل و مهدی امیریان برای اثر هواپیمای ps752 اهدا شد.

در بخش نقاشی دیجیتال،
اثر شایسته‌ی تقدیر: جایزه نقدی و لوح تقدیر به ابراهیم فرمانی برای اثر سماک اهدا شد.
اثر برگزیده: جایزه نقدی و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به تینا بنایی برای اثر
Throw in the ocean اهدا شد.

در بخش انیمیشن،
اثر شایسته‌ی تقدیر: جایزه نقدی و لوح تقدیر به مهردخت خرمی¬پور برای اثر مسافر اهدا شد.
اثر برگزیده: جایزه نقدی و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به زهرا ملایری برای اثر کاکایی اهدا شد.
دیپلم افتخار (اثر سوم): لوح تقدیر به هژبر اسعدی برای اثر خولانه‌وه اهدا شد.

در بخش موشن گرافیک،
اثر شایسته¬ی تقدیر: جایزه نقدی و لوح تقدیر اهدا می¬شود به رامین ایمانی برای اثر نمایشگاه پرستار ۲
اثر برگزیده: جایزه نقدی و لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا می¬شود به علی آزاد برای اثر شرکت کسرا

در بخش ویژه (اجتماعی)،
اثر شایسته‌ی تقدیر: جایزه نقدی و لوح تقدیر به ملیحه غلامزاده برای اثر کلاف اهدا شد.
اثر برگزیده: جایزه نقدی و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به هژبر اسعدی برای اثر روتیشن (خولانه‌وه) اهدا شد.

در بخش ویژه (کرونا)،
اثر شایسته‌ی تقدیر: جایزه نقدی و لوح تقدیر به ادریس جمالی برای اثر من هم ماسک میزنم، اهدا شد.
اثر برگزیده: جایزه نقدی و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به مسعود شریفی برای اثر انیمیشن کرونا (نترس ولی رعایت کن) اهدا شد.
دیپلم افتخار (اثر سوم): لوح تقدیر به فریماه فاطمی برای اثر پوستر کرونا اهدا شد.
در بخش بازی های کامپیوتری،
اثر شایسته‌ی تقدیر: جایزه نقدی و لوح تقدیربه سید وحید مصطفوی برای اثر تیزران اهدا شد.
اثر برگزیده: جایزه نقدی و لوح تقدیر و تندیس جشنواره به میلاد جعفری سیسی برای اثر ویلکا اهدا شد.