آزمایشگاه واقعیت افزوده شناختی


آزمایشگاه واقعیت افزوده شناختی (لینک صفحه لاتین)
آزمایشگاه واقعیت افزوده شناختی با هدف گسترش پژوهش در زمینه­های شناختی چندرساننمایی از اتاق صدای آکوستیک که با پنجره عایق به اتاق کنترل متصل است ه­ ای راه اندازی شده است. این آزمایشگاه مجهز به یکی از پیشرفته­ترین دستگاه­های ثبت امواج مغزی ۶۴ کاناله است که توسط ستاد علوم شناختی تجهیز شده است. این دستگاه به همراه کامپیوتری برای ثبت، نگه داری و تحلیل امواج مغزی مورد استفاده قرار می­گیرد. همچنین یک دستگاه Neuro Sky Mindwave   نیز در این کارگاه موجود است که امکان تشخیص میزان آرامش و تمرکز فرد هنگام استفاده از یک محصول چندرسانه­ای را اندازه گیری می­ کند.



نمایی از دستگاه EEG موجود در آزمایشگاه واقعیت افزوده شناختی

این آزمایشگاه همچنین مجهز به دستگاه های ثبت حرکات چشم (Eye Tracking)  است که امکان رهگیری حرکات چشم را به صورت آنلاین فراهم می کند. دو دستگاه ثبت حرکات چشم Tobii 4C و همچنین Tobii eyex در این آزمایشگاه وجود دارند که امکان ثبت حرکات چشم برای تعیین نقاط توجه را فراهم می­کنند. این دو دستگاه زیر مانیتور نصب شده و بعد از کالیبراسیون چشمان کاربر و حرکت نگاه او بر روی صفحه مانیتور را تشخیص می­دهد.
 

کاربر در حین استفاده از دستگاه ره گیر حرکات چشم برای رسم نقاشی

کارگاه واقعیت مجازی


کارگاه واقعیت مجازی
دو کارگاه واقعیت مجازی در دانشکده چندرسانه­ای راه اندازی شده است که با پیشرفته­ترین دوربین­های واقعیت مجازی تجهیز شده است. به صورت مشخص، هر یک از این کارگاه ها مجهز به دو دوربین واقعیت مجازی HTC Vive و دو دستگاه دوربین واقعیت مجازی Oculus Rift  است که در این کارگاه­ها نصب و راه­­اندازی شده است. این دوربین­ها مجهز به سنسورهایی برای تشخیص حرکت فرد در فضای مشخص شده می­باشند که در شکل زیر نمایش داده شده است. همچنین دوربین­های HTC مجهز به دسته­هایی هستند که فرد می­تواند با استفاده از آنها با محیط تعامل برقرار کند. دو مجموعه کامپیوتر پیشرفته در این کارگاه ها وجود دارند که امکان کنترل دوربین­های واقعیت مجازی و همچنین پیاده سازی برنامه­های واقعیت مجازی را فراهم می­کنند.
 

کاربر در حال استفاده از دوربین واقعیت مجازی HTC Vive

استودیو صدا


استودیو صدا
استودیو صدای دانشکده چندرسانه­ای مجهز به دو مجموعه دستگاه­ها و امکانات برای ضبط صدا و صداگذاری می­باشد. این مجموعه دارای دو اتاق صدای آکوستیک می­باشد که برای این منظور طراحی و ساخته شده است. مدیریت هر دو مجموعه از طریق اتاق کنترلی که با پنجره عایق به اتاق صدا مرتبط است انجام می­شود. دو مجموعه YAMAHA Mixer و همچنین باندهای مخصوص جهت مانیتورینگ صدا در این استودیو صدا کارگذاری شده است. کلیه امکانات نرم افزاری بر روی سیستم کنترلی این دستگاه نصب شده است که امکان میکس و ویرایش صدا­های ضبط شده را به صورت آنلاین و آفلاین فراهم می کند.


نمایی از اتاق صدای آکوستیک که با پنجره عایق به اتاق کنترل متصل است

نمایی از اتاق کنترل استودیو صدا و تجهیزات مربوطه

کارگاه موشن کپچر

کارگاه موشن کپچر
کارگاه موشن کپچر مجهز دستگاه VICON می­باشد که یکی از پیشرفته­ترین دستگاه­های ثبت حرکات در جهان است. کاربرد این دستگاه در ثبت حرکات  کاراکتر انسانی برای تولید انیمیشن است. این دستگاه مجهز به ۱۲ دوربین NERO جهت ثبت حرکات است که با استفاده از امواج مادون قرمز کار می­کند. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، این دوربین ها بر روی پایه­هایی حول یک فضای مستطیل شکل قرار داده می­شوند. شخص مدلی که قرار است حرکات او ثبت شود، لباس مخصوصی که نشانگرهایی برای انعکاس امواج مادون قرمز دارد به تن می­کند و در این فضا حرکت می­کند. دقت ثبت حرکات با استفاده از این دستگاه بسیار بالا بوده و می­تواند برای تولید محتوای دیجیتال هم در تهیه انیمیشن و هم تولید بازی­های رایانه­ای مورد استفاده قرار گیرد.


نمایی از دستگاه موشن کپچر و دوربینهایی که حرکات انجام شده توسط مدل را ثبت می کنند.




نمایی از نرم افزار SHUGUN Live که برای ثبت حرکات آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد

کارگاه های کامپیوتری

کارگاه­های کامپیوتری

با توجه به ماهیت هنری-کامپیوتری دروس ارایه شده در دانشکده چندرسانه­ای، پنج کارگاه کامپیوتری مجهز به پیشرفته­ترین سیستم­های کامپیوتری برای استفاده دانشجویان و اساتید تجهیز شده است. به طور مشخص پنج کارگاه گرافیک کامپیوتری، شبیه سازی و متحرک سازی، گرافیک کامپیوتری پیشرفته، کارگاه ویدیو و انستیتو بازی­های رایانه­ای هر کدام مجهز به ۲۴ سیستم کامپیوتری پیشرفته می­باشند. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، این کارگاه ها مجهز به تعدادی قلم نوری نیز می­باشند که با استفاده از آنها اساتید می­توانند در بستر آنلاین و با استفاده از زیرساخت نرم­افزاری آموزش­های آنلاین به تدریس دروس مختلف به ویژه دروس طراحی بپردازند. همچنین برخی از این سیستم­ها مجهز به وب­کم با کیفیت بالا می­باشند که امکان ثبت حرکت دست استاد در حین طراحی و نمایش آن برای دانشجویان را فراهم می­کنند.